SEKCJA: PLENER

Tai chi – Maria Sitarska
„Cisza i spokój: uważność w ruchu”

Nasze ciało jest mądre. Te słowa usłyszycie pewnie ode mnie wielokrotnie. Lubię myśleć o ciele jak o domu, w którym nosimy cały nasz świat: emocje, doświadczenia, relacje, oddech, myśli, ból, przyjemność i odprężenie. Ciało przez cały czas opowiada nam różne swoje historie: o granicach i potrzebie ich poszanowania, o rytmie, w jakim lubi poruszać się w różnych momentach dnia (i życia), o potrzebie odpoczynku lub zabawy, o potrzebie wody, radości, spokoju, tańca, o tym wreszcie, że chce być zatroszczone, zauważone. Wystarczy uważnie posłuchać.

Uważność w ruchu to jedna z form praktyki uważności (mindfulness), która w szczególnie piękny sposób zaprasza ciało do współpracy, do obecności. Ruch, który odbywa się w pełnej ciszy, w spokojnym, niespiesznym tempie, z pełną uwagą na rytm oddechu, pozwala z łagodnością i szacunkiem, bez oceny obserwować odczucia płynące z ciała, zauważać je i przyjmować z ciekawością i akceptacją ich zmienność i różnorodność.

Zapraszam Was na spotkanie, podczas którego zachęcimy nasze ciało do praktyki uważnego chodzenia, do powolnego i przyjemnego rozciągania i rozgrzania, do bardzo świadomego i niespiesznego wykonania prostych ruchów zaczerpniętych z tai chi. Wszystkim ruchom towarzyszyć będą momenty zatrzymania i zaciekawienia tym, jak czuje się nasze ciało w tej chwili (czy jest mu dobrze, czy potrzebuje przerwy, czy naruszamy jego granice, czy czujemy w nim ból, czy komfort), jak płynie nasz oddech, jak bije serce. Spotkanie rozpoczniemy i zakończymy krótką medytacją w bezruchu (z uwagą na oddech, myśli lub dźwięki). A pomiędzy tym wszystkim doświadczać będziemy przestrzeni Zamku.

Uważny ruch (jak i pozostałe formy praktykowania uważności) pozwalają m.in. wyciszyć umysł i uspokoić bieg myśli, wspierają procesy koncentracji i uwagi, ale i wzmacniają te obszary mózgu, dzięki którym jesteśmy empatyczni i życzliwi dla siebie i świata.

Na spotkanie zapraszam tych z Was, którzy mają ochotę poszukać w sobie i na zewnątrz trochę ciszy, odprężyć się, podarować sobie godzinę uważnej obecności, dbając jednocześnie o spokój umysłu i dobre samopoczucie ciała. O swój dom.

Proponowane ćwiczenia mogą ucieszyć zarówno osoby na co dzień aktywne i mocne, szukające wyciszenia i balansu, jak i poszukujących spokojnych form ruchowych seniorki i seniorów.

Maria Sitarska


O prowadzącej:
jestem psycholożką i psychoterapeutką pracującą w nurcie systemowym (oznacza to, że na co dzień zajmuję się szukaniem w ludziach skarbów, źródeł mocy i siły). Od kilku lat praktykuję uważność (formalnie – medytując, jak i starając się zapraszać uważność do codzienności), współprowadzę również z Agnieszką Pawłowską 8-tygodniowe kursy redukcji stresu w oparciu o metodę uważności. Spotykam się z seniorkami i seniorami podczas zajęć warsztatowych na uniwersytecie trzeciego wieku (i przy wielu innych pięknych okazjach) i współprowadzę portal opsychologii.pl, prowadzę warsztaty rozwojowe. Przez klika lat praktykowałam ashtanga yogę, ale od jakiegoś czasu moje ciało woli tai chi. A moje ciało jest mądre.

12.08., g. 14 | CK ZAMEK, hol między Salą Kinową a Salą Wielką | wstęp wolny

  • tai chi 1
  • tai chi 2